Alle kouluikäinen

-5 vuotias

Leikki-ikäinen lapsi jaksaa jo pyöräillä pieniä matkoja. Pyörällä halutaan lähteä vaikkapa lähikauppaan. Lapsi on onnellinen, jos saa oman pyörän koriinsa jonkun pienen ostoksen kyyditettäväkseen. Joskus pyörälenkillä halutaan pitää pieni tauko. Pienessä pyörässä saattaa olla kahva, josta äiti auttaa eteenpäin raskaimmissa kohdissa. Saattaa käydä niinkin, ettei pyöräily enää huvittaisi yhtään. Joskus pyöräretkelle on kivaa ottaa eväitä mukaan ja pitää tauko sopivassa paikassa. Alamäessä huimapäinen lapsi ei haluaisi jarruttaa ollenkaan, vaan polkea lisää vauhtia tuulen tuivertaessa hiuksissa. Lapsosen pyöräillessä sydämentykytyksiltä ei voi välttyä, turvallinen reitti kannattaakin miettiä jo etukäteen. Leikkityökaluilla rakennellaan mitä hienoimpia rakennelmia. Muoviset rakennussarjat kiehtovat. Parasta on, jos pääsee kasaamaan laivan ihan itse. Savupiipun kiinnittäminen ruuvilla ihan itse tuo toivottua haastetta, ja onnistumisen ilo onkin sen mukainen. Lapsi auttaa leikkivasaran kanssa, jos isä on rakentamassa jotain tärkeää. Monesti lapsellekin löytyy joku palikka, johon saa naulata naulan ihan oikeasti. Lapsen silmät tuikkivat onnesta ja ylpeydestä, kun hän pääsee mukaan rakentamaan. Käsinukeilla leikitään nukketeatteria. Käsinuket jaksavat viihdyttää. Nukketeatterin eläin hahmot tekevät kaikkea hauskaa mitä perheessä tapahtuu. Teatteriesitystä saatetaan suunnitella etukäteen, ja perhe istuu sohvalle nauttimaan näytöksestä. Näytelmän juoni saattaa muuttua alkuperäisestä moneen kertaan esityksen aikana. Johdonmukaisuus puuttuu juonesta, mutta esitys on silti aina mahtava katsomon mielestä. Esitys päättyy raikuviin aplodeihin kuten oikeassakin teatterissa. Muovailuvahasta saa monenlaista viihdykettä. Lapsi on jo sen verran iso, ettei hän enää maistele vahaa. Vahan värikkyys kiehtoo, ja se, että eri värejä sekoittamalla saa aikaan uusia värejä. Muovailuvahasta muotoillaan ruokia, joita tarjoillaan perheelle. Kaverin kanssa muovaillessa tunti sujahtaa helposti. Usein leikin lopuksi jäljellä ei ole enää sateenkaaren väreissä hohtavia muovailuvahapötköjä vaan ruskeankirjava massa. Hienoimmat taideteokset halutaan säilyttää kirjahyllyssä. Muovailuvahalla leikkiessään lapsi oppii vähitellen hahmottamaan kolmiulotteisesti. Muovailuvahaa saatetaan käyttää askarteluissa. Leikki-ikäisen kanssa aika ei tule koskaan pitkäksi. Jos tuntuu siltä, että lapsi leikkii rauhallisesti itsekseen, voi vaikkapa keittää kupin kahvia. Samaan aikaan lapsi saattaa tehdä sekatekniikalla taideteoksen vaikkapa kaapin oveen. Materiaaliksi kelpaa käsivoide ja koiran ruoka yhtä hyvin kuin tussi tai roskakorista löydetty roska. Mitä värikkäämpää sen parempi. Lapsen mielikuvitus kehittyy huimaa vauhtia. Kirjojen lukeminen ääneen lapselle kehittää mielikuvitusta ja antaa lapselle mahdollisuuden työstää ja pohtia asioita. Pettymyksistä yli pääsemiseen tarvitaan useinkin vielä aikuisen apua. Kavereiden seura alkaa olla tärkeää, mutta leikeissä tarvitaan joskus aikuista vielä mukana ohjaamaan leikkiä ja rauhoittamaan tarvittaessa.

5-6 vuotias

Lapsi alkaa olla jo monen tekemisen suhteen itsenäinen. Lapsi voi näyttää jo isolta ja osaavalta, mutta hän tarvitsee silti paljon apua. Lapsi tarvitsee palautetta kiitoksen muodossa ja monesti vielä rohkaisua yrittäessään uusia tai hankalalta tuntuvia asioita. Esikouluikäinen saattaa osata jo lukemisen ja laskemisen alkeita. Esikoulutehtävät kiinnostavat, koulun alkaminen lähestyy jo huimaa vauhtia. Äiti saattaa ihmetellä minne hänen vauvansa katosi ja tuntea haikeutta. Nukkeleikit kiinnostavat edelleen. Lapsi tykkää myös leikkiä roolileikkejä, kukapa ei haluaisi pukeutua prinsessaksi tai ritariksi. Pukeutuessaan roolihahmoksi lapsi omaksuu roolin täysin ja odottaa että ympäristökin näkee hänet Hämähäkkimiehenä ja käyttäytyy rooliin sopivasti. Lapsi saattaa alkaa jo pelailemaan erilaisilla kännykkäsovelluksilla. Matemaattiset taidot kehittyvät pelaillessa, mikäli sovellus on oppimista tukeva. Lapsi viihtyy trampoliinilla pomppien tunteja ja varsinkin kesäaikaan järvi houkuttelee uimaan. Kavereiden kanssa leikit sujuvat yhdessä hyvin. Leikit ovat jo kehittyneitä. Yhdessä suunnitellaan majan rakentamista ja keksitään luovasti rakennusmateriaalit. Leikeissä on selkeät säännöt, jotka keksitään ja sovitaan yhdessä. Yhteisesti sovittujen sääntöjen noudattaminen koetaan epäreiluina.